Nekad justvigge | Medlemskap ansökning

Välkommen till Avena!

Alla ansökningar tas här på forumet. Behöver du hjälp så öppnar du en ticket.

Registrera

justvigge

Ny Medlem
Meddelanden
11
Trofépoäng
1
Användarnamn: justvigge

Vad är ditt namn i verkligheten? viggo

Vad är ditt discord namn? viggeking123

Vad är ditt födelsedatum? 1 Juli 2000

Berätta om din karaktär. Ålder: 36
Bakgrund: Född i en förort till Göteborg, med en uppväxt präglad av fattigdom, missbruk i hemmet och svårigheter i skolan. Tidigt blev gatan hans andra hem – där lärde han sig att överleva, manipulera och styra.

Specialitet: Inbrott, bedrägeri och organiserad brottslighet. Alex är inte den som går in med automatvapen – han jobbar med hjärnan. Hans brott är välplanerade, precisa och nästan alltid utan våld.

Gängkoppling: Tidigare medlem i ett kriminellt nätverk som sysslade med avancerade ID-bedrägerier och penningtvätt. Han steg snabbt i graderna tack vare sin intelligens och sin kalla, analyserande personlighet.

Kännetecken:

Klär sig alltid diskret, aldrig något som drar blickarna till sig.

Har ett svart bläckfisk-tatuering över vänster skuldra – varje tentakel representerar en "affär".

Pratar tyst, sällan först – men när han gör det lyssnar alla.

Nuvarande status:
Efter ett snedsteg där en intern inom nätverket förrådde honom, låg han lågt i flera år. Nu sägs det att han är tillbaka – men ingen vet varför. Hämnd? Ett sista jobb? Eller något ännu större?

Nämn minst 3 fördelar med din karaktär 1. Intelligent och strategisk Alex är inte impulsiv. Han tänker flera steg framåt, nästan som en schackspelare. Han analyserar varje situation, varje person, varje svag punkt – och agerar först när oddsen är på hans sida. Det gör honom svår att fånga och ännu svårare att förutse. 2. Socialt manipulativ Han vet exakt vad han ska säga, hur han ska säga det – och till vem. Han kan nästla sig in i både finrummen och de mörkaste bakgatorna, bygga relationer, vinna förtroende… och sedan utnyttja det. Ofta får folk göra hans smutsiga jobb utan att de ens förstår det. 3. Diskret och osynlig Medan andra kriminella gillar att skryta och visa upp sig, håller Alex en låg profil. Han lämnar inga spår, rör sig tyst, syns sällan på kameror – nästan som om han aldrig varit där. Därför kallas han "Skuggan".

Nämn minst 3 nackdelar med din karaktär 1. Paranoia och brist på tillit Alex litar inte på någon – inte ens sina närmaste. Han har blivit förrådd förut och bär det med sig som ett ärr. Det gör att han ofta kör solo eller saboterar relationer som egentligen hade kunnat gynna honom. Hans misstänksamhet kan ibland göra honom handlingsförlamad. 2. Emotionellt avtrubbad Han har stängt av så mycket av sina känslor att det ibland blir svårt att agera mänskligt. Han saknar empati, vilket gör honom effektiv – men också sårbar när han tvingas hantera situationer där känslor spelar roll. Han har svårt att knyta an till andra och håller människor på avstånd. 3. Oförmåga att släppa taget Alex bär på gammalt hat, gamla svek, gamla planer. Han glömmer inte, och han förlåter inte. Ibland jagar han uppgörelser som egentligen inte längre spelar någon roll – vilket kan dra in honom i farliga konflikter som kunde ha undvikits.

Vad kan du bidra med till serverns RP? 1. Djup, planerad kriminalitet med låg profil
Alex bidrar inte med klassiskt "pang-pang-RP", utan med smart, intrigfyllt kriminalspel:

Planerar och genomför avancerade kupper, bedrägerier, penningtvätt, insiderjobb.

Lägger upp långsiktiga RP-berättelser där han drar in andra spelare utan att de först förstår det.

Skapar RP kring förtroende, svek och dubbelliv – perfekt för drama.

2. Konfliktdrivare på subtilt sätt
Han är en katalysator i RP:

Skapar misstro mellan gäng eller individer genom manipulation eller falska rykten.

Planterar bevis eller skapar "spöken" – alltså låtsaskaraktärer eller hot som inte finns, men får andra att agera.

Pushar andra karaktärer till beslut som gynnar honom, men ser oskyldig ut.

3. RP för poliser, civila och andra kriminella
Alex öppnar upp för:

Polis-RP: svåra utredningar, spaningsärenden, långdragna fall utan tydliga spår.

Civil-RP: kan dra in advokater, IT-tekniker, bankpersonal i sin brottsplanering.

Andra kriminella: kan vara mentor, konkurrent eller förrädare – beroende på val.

Har du någon erfarenhet inom rollspel? Rollspelsstil: Karaktärsdrivet: Jag fokuserar på konsekvent personlighet, relationer, val och utveckling. Berättelsefokuserat: Jag gillar RP som bygger spänning över tid – intriger, hemligheter, svek. Respekt för immersion: Jag håller mig alltid in character, följer serverns regler och förstör inte andras upplevelse. Erfarenhetstyper: Kriminal-RP: Planering, kontakter, bedrägeri, dubbelspel, infiltration av andra grupper. Polis- och utrednings-RP: Jag har kört både som "skuggan" och som den som jagar honom. Civilt RP: Allt från hotfull granne till skum finansman eller charmig bedragare i slips – inte allt behöver lösas med vapen. Storyline-skapande: Jag hjälper ofta andra med bakgrundsberättelser, events och RP-uppdrag. Styrkor i RP-situationer: Jag håller tempot lagom: inte för snabbt, inte för segt. Jag spelar för berättelsen, inte för att "vinna". Jag kan improvisera – men utan att det tappar logik eller realism.

Vad innebär det att man kan/ska spela för motpartens vinst i ett scenario? Vad betyder det att "spela för motpartens vinst"?
Det innebär att du som spelare inte alltid försöker vinna eller dominera varje situation, utan istället ibland låter motparten få övertaget – för att skapa spänning, utveckling och bättre RP för båda parter.

Exempel i praktiken:
1. Du blir rånad
Istället för att direkt dra vapen eller försöka fly, så kanske du låter rånet ske – spelar rädd, ger över pengarna – och låter rånaren få sitt RP-ögonblick.

2. Du förlorar en diskussion
Din karaktär kanske blir förlöjligad, förlorar ansiktet eller förlorar en förhandling. Du spelar på det, kanske med frustration, irritation eller hämndtankar – vilket skapar nya vägar i storyn.

3. Du blir arresterad
Du samarbetar i RP:t så att poliserna får använda sina roller, göra förhör, skriva rapporter – istället för att du metagame:ar eller ragequittar.

Vad är suntförnuft för dig? Sunt förnuft för mig är:
Att använda logik, rimlighet och respekt i varje situation – även om det inte står uttryckligen i någon regelbok.

Det handlar om att tänka:

"Hur skulle en verklig person agera i det här läget?"
"Skapar det här bra RP – inte bara för mig, utan för andra också?"

Konkreta exempel i RP:
Kör du 250 km/h genom stan mitt på dagen utan att bry dig?
Inte sunt förnuft. Det bryter immersion och förstör för andra.

Sätter du dig in i karaktärens situation innan du handlar?
Sunt förnuft. Det skapar trovärdighet.

Ser du att någon annan är ny i RP, och du väljer att spela med istället för att håna?
Sunt förnuft + god rollspelskultur.

Tappar du, OOC, på en karaktär som precis "vann" över dig i en scen?
Inte sunt förnuft. Man skiljer på IC (in character) och OOC (out of character).

Det handlar om att:
Följa RP-logik snarare än spelfördelar.

Vara självkritisk: ”Är jag rimlig nu?”

Tänka på helheten – inte bara din egen upplevelse.

Kan du ge exempel på några av serverns regler? 1. RDM – Random Deathmatch (Förbjudet) Att döda en annan spelare utan giltigt RP-syfte eller uppbyggd konflikt är inte tillåtet. Du måste ha en rimlig anledning in character, och gärna ett längre förspel till konflikten. Exempel på regelbrott: Du springer upp till någon och skjuter direkt utan någon interaktion. 2. VDM – Vehicle Deathmatch (Förbjudet) Att använda fordon som vapen utan tydligt RP-syfte. Det är inte tillåtet att bara köra över folk "för att du kan". Exempel: Du kör över någon med flit bara för att de retade dig i chatten. 3. Powergaming (Förbjudet) Att tvinga igenom RP som inte ger andra en chans att reagera eller välja själva. Det inkluderar också att spela på ett sätt som inte är rimligt inom spelets eller världens gränser. Exempel: “Jag binder dig och kastar dig i vattnet” – utan att ge motparten en chans att agera emellan.

Heter du samma på discord som på steam? Nej

Vill du berätta något mer om dig själv som du tror skulle vara relevant för din ansökan? NEJ

Top Bottom